Wil je slapend rijk worden? Stop dan met lezen en ga iets anders doen. Podcasten is niks voor jou. Rijk worden met een podcast is maar voor heel weinig mensen weggelegd. Tenzij je Harry of Meghan heet en Spotify miljoenen voor je over heeft. Maar als je strategisch te werk gaat, veel podcasts uitgeeft of met je podcast een groot publiek weet te bereiken valt er wel degelijk geld mee te verdienen. Hoe dat werkt leggen we je hieronder uit. 

Disclaimer: ik maak onderscheid tussen indirect geld verdienen en direct geld verdienen. Dit artikel gaat over direct geld verdienen. Dus money-in-the-pocket door jouw eigen podcast.

Voorwaarden voor succes

Om geld te verdienen is het belangrijk dat je podcast aan een aantal voorwaarden voldoet. 

  1. Bijzondere verhalen
  2. Originele content 
  3. Goede gasten 

¬†Als je kijkt in de hitlijst van Spotify dan valt meteen op dat bijzondere verhalen succes hebben. Met name true crime is een genre dat hoog scoort in de lijsten. Denk aan De Gifmoord of het Mathildes Mysterie. Maar ook originele content doet het goed. Denk aan Broers van Sam en Rijk Hofman: Twee broers die in hoog tempo over van alles en nog wat praten. Zelf luister ik graag naar Veldheren, waar twee oud militairen vertellen over de voortgang van de oorlog in Oekra√Įne. Wat mij betreft is dat een voorbeeld waar met goede gasten een interessante podcast wordt gemaakt. Wanneer je podcast aan een of meerdere van de drie voorwaarden voldoet ben je klaar om geld te gaan verdienen!¬†

Zes manieren om geld te verdienen
Advertenties

Een van de meest voor de hand liggende manieren om geld te verdienen met je podcast is door advertentieruimte te verkopen. Adverteerders zijn vaak op zoek naar podcasts met een specifieke doelgroep die past bij hun producten of diensten. Platforms zoals Advertisecast, Spotify, en Libsyn bieden podcaster-vriendelijke oplossingen voor het vinden van adverteerders en het beheren van advertentiecampagnes. Om interesse op te wekken bij een adverteerder moet je al snel 20-duizend downloads per maand hebben. Daarmee kan je dan tot een paar honderd euro per maand mee verdienen. Lang niet genoeg om van te leven en vast ook niet genoeg om je (tijds)investering terug te verdienen. Maar als het aantal downloads blijft toenemen loopt dit bedrag snel op. Ook in Nederland zijn er partijen die je kunnen helpen om adverteerders te vinden voor je populaire podcast. Zo verzorgt dit bedrijf de advertenties voor een van de grootste podcastuitgevers van Nederland, Dag en Nacht Media.

Sponsoring

Sponsordeals zijn vergelijkbaar met advertenties, maar meestal meer gericht op langdurige partnerschappen. Bedrijven kunnen jou betalen om hun producten of diensten regelmatig te noemen en te promoten in je podcastafleveringen. Het opbouwen van langdurige relaties met sponsors kan een consistente inkomstenstroom genereren. Het kan natuurlijk ook dat een sponsor op zoek is naar een bepaald geluid of richting in het openbaar debat. Dan is het niet nodig om producten te promoten maar gaat het om de mensen die aan het woord komen in je podcast. De sponsor betaalt dan het maken van de podcast en samen spreken jullie af wat voor soort content je gaat maken. Het voordeel hiervan is natuurlijk dat je voor je werk wordt betaald. Het grote nadeel is dat je in de meeste gevallen niet helemaal vrij bent om de podcast te maken die jij wil. De inhoud wordt grotendeels bepaald door je sponsor. Een voorbeeld van zo’n gesponsorde podcast is Het Nieuwe Geld van Reinjan Prakke. Die podcast werd mede betaald door cryptohandelaar Bitonic. , maar gaf Reinjan ook de vrije hand om met het thema aan de slag te gaan.¬†

 Crowdfunding

Dit vind ik zelf de meest interessante mogelijkheid. Je wordt direct betaald door je publiek en kan met hun steun de verhalen maken die jij graag wil maken.  Via platforms als Petje af en Vriend van de Show kunnen luisteraars van je podcast een klein bedrag aan je schenken. Een deel daarvan is voor het platform (6% bij Petje af, 12% bij Vriend van de show) , maar het grootste gedeelte komt direct bij jou als maker terecht. En dan kan het snel gaan. Stel dat je  met je originele content en goede gasten 10.000 unieke luisteraars per aflevering weet te trekken. Als 10% van hen je 1 euro schenkt, zit je al op 1.000 euro. Het is dan wel belangrijk dat je je luisteraars weet vast te houden. Ook zal je regelmatig een oproep moeten doen om geld te doneren. Je kan hierin ook verder gaan door extra content of andere voordelen te bieden aan supporters die je podcast structureel steunen.  

Betaalmuur

Je kunt een deel van je podcastinhoud achter een betaalmuur plaatsen en luisteraars vragen om maandelijkse of jaarlijkse abonnementskosten te betalen. Platforms zoals Petje af en Vriend van de Show maken het gemakkelijk om exclusieve content aan te bieden aan betalende leden. Maar reken erop dat dit alleen voor de hele groten is weggelegd. Er is nu al een flink aantal drempels die je als luisteraar moet nemen voordat je gaat betalen om naar een bepaalde podcast te kunnen luisteren.  

Publieke Omroep

Een mogelijkheid waarbij we bij Audiopodcast inmiddels veel ervaring mee hebben is om de podcast te laten financieren door de Publieke Omroep. De meeste van deze podcast komen terecht in de app NPO Luister. Per aflevering kan je rekenen op een flink bedrag dat kan oplopen tot 5000 euro. Maar voordat je plan wordt goedgekeurd zijn er een hoop stappen en doorloop je een behoorlijke bureacratische molen. Maar als je doorzet en je blijft geloven in het plan is het wel mogelijk. Zo maken wij met veel plezier Planeet Opera in samenwerking met de NTR en zijn we bezig met een serie over Wim Sonneveld in samenwerking met AVROTROS. Ook is het mogelijk om een aanvraag te doen bij het NPO Fonds. Wanneer je in samenwerking met een omroep daar je plan indient kan het totale bedrag voor je podcast serie wel oplopen tot wel 80.000 euro.  

Andere fondsen

Naast de publieke omroep zijn er tal van andere fondsen waar je een aanvraag kan doen om je podcast idee te realiseren. Bij sommige fondsen zoals het Fonds BJOP kan je ook een bedrag vragen om te onderzoeken of je idee haalbaar is. het is dan wel belangrijk dat het om een journalistiek idee gaat. Maar ook zijn er inmiddels veel regionale mediafondsen die bereid zijn om eenmalig geld te steken in je podcastplan. Daarbij vinden ze het fijn wanneer een idee betrekking heeft op de regio waar je de aanvraag doet. Zo ken ik het Mediafonds Utrecht, het Zuid-Hollands Mediafonds, Mediafonds Amstelveen en het Tilburgs Mediafonds. Dit zijn er maar een paar, dus je kan via een zoekactie op internet snel uitvinden of bij jou in de regio ook zo een fonds zit. Let er wel op dat de aanvraag aan strenge regels moet voldoen. Twijfel je of je aanvraag voldoet neem dan met het fonds contact op voordat je het plan indient. 

Conclusie

Er zijn best veel manieren om geld te verdienen met je podcast. De beste aanpak is vaak een combinatie van meerdere van deze methoden, afhankelijk van je doelgroep, niche en groeipotentieel. Onthoud dat succes niet van de ene op de andere dag komt, maar met toewijding, consistentie en waardevolle content kun je jouw podcast omzetten in een winstgevende onderneming. Heb je daar hulp bij nodig? Of wil je sparren over een briljant idee? Neem dan contact met ons op. Bel gerust of stuur een mailtje!