Podcasts

Naar welke podcast luister jij nu? Het is een vraag die ik regelmatig hoor bij de koffieautomaat of in het openbaar vervoer. En het is waar: podcasts hebben de afgelopen jaren een ongekende populariteit bereikt. Ze bieden luisteraars de mogelijkheid om diep in onderwerpen te duiken en experts te horen spreken over uiteenlopende onderwerpen.  

Communicatiemiddel

De populariteit van podcasts heeft geleid tot een groeiende luistergemeenschap, en bedrijven en individuen hebben ontdekt dat het een waardevol communicatiemiddel is. Toch moeten de meeste podcasts genoegen nemen met een paar honderd luisteraars. Daardoor blijft het een relatief hoge investering wanneer je als bedrijf besluit in een podcast te investeren.  

Grote impact

Toch kan je ook met een relatief klein bereik van je podcast zorgen voor een grote impact. Dat doe je door gebruik te maken van je podcast als basis voor multi-channel communicatie. Oftewel: dat doe je door de waardevolle content die je ophaalt in je podcast opnieuw te verwerken in andere media.  

Blogs

Blogs kunnen een krachtige aanvulling zijn op je podcast. Ze bieden een schriftelijke samenvatting van de belangrijkste punten die in de aflevering worden besproken. Dit kan waardevol zijn voor mensen die de voorkeur geven aan lezen boven luisteren of die snel willen terugverwijzen naar specifieke informatie. De informatie kan je op de eigen website plaatsen of verspreiden op sociale media. Voor het Rathenau Instituut maakten we een podcastserie over Immersieve Technologie. In aanvulling op de podcast werkte het Rathenau Instituut de informatie uit de podcast uit tot aantrekkelijke en informatieve artikelen. 

Zoekmachines

Plaats de transcripties van je podcastafleveringen op je website, samen met beknopte samenvattingen. Dit maakt de inhoud toegankelijk voor een breder publiek en verbetert de SEO van je website. Het maken van een transcriptie is met verschillende betaalde maar ook gratis apps een fluitje van een cent. 

Snippets

Deel snippets van je podcast op platforms zoals X, Tiktok, Facebook en Instagram. Maak gebruik van pakkende citaten en visuele inhoud om de interesse van je publiek te wekken. Zo kan je vrij eenvoudig een audioquote visualiseren in After Effects. Die visualisatie plak je in een plaatje die overeenkomt met je podcasttegel. Deze kan je verspreiden. Niet alleen verwijst die snippet dan naar de podcast, het is ook een zelfstandige uitingsvorm geworden. 

Nieuwsbrief

Door de podcast te integreren in je nieuwsbrief bied je je abonnees een gevarieerder aanbod aan dan alleen de geschreven variant. Mogelijk leidt de podcast tot een toename van het aantal abonnees en wordt de nieuwsbrief in zijn geheel beter gelezen en hoger gewaardeerd. 

Strategie

Podcasts zijn een krachtig communicatiemiddel dat de mogelijkheid biedt om een diepere verbinding met je publiek te creëren. Door je podcast te integreren in een multi-channel communicatiestrategie kun je je bereik vergroten en je impact maximaliseren.  Wil je weten wat een podcast voor jouw bedrijf kan betekenen, stuur dan een mail naar Kick of Matthijs van Audiopodcast.