podcast apparatuur

Bij Audiopodcast staan we altijd klaar voor nieuwe klanten! Meestal melden die zich bij ons omdat ze erachter komen dat een professionele podcast meer tijd in beslag neemt dan gedacht. Matthijs Holtrop en Kick Stokvis nemen een gedeelte van het productieproces over en zorgen ervoor dat de klant weer bezig kan zijn met hetgeen waar hij of zij goed in is.  

Iets met podcast

Een tweede groep die ons benadert, wil ‘iets’ met podcast maar weet nog niet wat. Voor die klanten hebben we op een rijtje gezet welke tien stappen er nodig zijn om tot het beste resultaat te komen.  

  1. Kennismaking
  2. Format bedenken
  3. Research en Redactie
  4. Productie
  5. Opname
  6. Montage
  7. Correctieronde
  8. Nabewerking
  9. Publicatie
  10. Verspreiding 

 

Leer hoe we bij Audiopodcast via een persoonlijk kennismakingsgesprek jouw podcastdoelen en wensen vaststellen.

 Na het eerste contact volgt altijd een kennismakingsgesprek met een van de oprichters van Audiopodcast. Het liefst doen we dat live, maar het kan ook via Teams. Tijdens dat gesprek praten we over de podcastwens en kijken we of er een klik is die kan leiden tot een prettige samenwerking. Bij Audiopodcast gaan we het liefst een langere relatie aan om de klant zo goed mogelijk te leren kennen. We bespreken het tijdspad en kijken naar de kanalen waarmee de klant al communiceert. Is de wens een podcast voor het grote publiek, of is de podcast bedoeld voor intern gebruik? Wie is de doelgroep precies? Ook proberen we succes te formuleren door antwoord te geven op de vraag hoe het beoogde doel van de podcast wordt bereikt. Dat hangt samen met een hoop factoren! Iedereen wil een superhit zoals ‘In de ban van Rian’ of ‘Brand in het landhuis’. Toch is dat meestal niet nodig om de podcast een daverend succes te laten zijn. 

Ontdek hoe je het juiste format voor jouw podcast kiest en welke elementen essentieel zijn voor succes.

 Na de kennismaking kunnen we gaan brainstormen over het format van de podcast. Of te wel, wat voor soort podcast gaan we maken? Wat is het doel van de podcast en wat is de doelgroep die je met de podcast wil bereiken? Ook kunnen we hier bespreken hoe we de podcast maken. Wordt het een praatpodcast in een studio. Of bouwen we onze mobiele studio op locatie? Of maken een verhalende podcast waarbij we een verhaallijn volgen die met een grote spanningsboog die over meerdere afleveringen wordt verdeeld. En wie presenteert de podcast? Is dat iemand uit de eigen organisatie? Of gaat Audiopodcast op zoek naar een bekende presentator. Dit kan ook een combinatie zijn waarbij onze regisseur de presentator uit de eigen organisatie begeleidt voorafgaand en tijdens de opnames. Kortom, dit is een fase vol creativiteit en inspiratie! 

Leer hoe je research en redactie inzet om boeiende podcastinhoud te creëren en je luisteraars te betrekken.

 Nu het format van de podcast is bepaald, we weten wat het doel is en wie we met het verhaal willen bereiken, kunnen we gaan plannen. Tijdens de research en de redactie bepalen we wie waarover aan het woord komt. Het is een fase die de klant vaak zelf doet wanneer het een interne podcast betreft. Maar Audiopodcast helpt ook vaak mee. We checken of gasten goed kunnen spreken en denken mee over alternatieve gasten. In het geval van een verhalende podcast met scène en reportage-elementen komen we op locatie ook ongepland mensen tegen die een rol krijgen in de podcast. In de vijf jaar dat Matthijs en ik met Audiopodcast bezig zijn hebben we een transparante werkwijze ontwikkeld zodat de klant altijd kan meekijken, meelezen en meeschrijven tijdens dit proces. Zo houden we de vaart erin met de grootste zorgvuldigheid.  

Ontdek hoe we de productiefase van jouw podcast beheren, van studio-opnames tot locatieproducties.

 De productie van de podcast is een fase die door het hele voorbereiding en maakproces heenloopt. Gaat het om een praatpodcast met topgasten? Dan proberen we een studio in de buurt van de gast te vinden. En zijn er video-opnames nodig dan organiseren we dat erbij! Gaat het om een reportage op locatie? Dan nemen we alvast contact op om te informeren naar de mogelijkheden. Bij productie hoort ook het vaststellen welke apparatuur nodig is om de podcast op te nemen. Zijn interviewer en geïnterviewde dicht bij elkaar dan kan er ‘gelepeld’ worden met een microfoon in de hand. Gaat het om een podcast waarbij gewandeld wordt, kunnen we zenders met een microfoontje gebruiken die aan de kraag worden vastgemaakt. 

Lees meer over de cruciale opnamefase en hoe we mogelijke uitdagingen tijdens de opnames aanpakken.

 Nu de voorbereiding achter de rug is, de gasten zijn geregeld en de inhoud bekend is kunnen we de podcast gaan opnemen. Hoewel dit ongetwijfeld de spannendste fase is, want zonder opname geen podcast, valt die spanning in de praktijk vaak mee. Omdat van tevoren alles goed is doorgesproken en we mogelijke valkuilen hebben geanalyseerd loopt dit meestal van een leien dakje. Zenuwen, harde wind of een galmbak op de opnamelocatie? Met ons improvisatievermogen kunnen ook onvoorziene problemen bijna altijd direct worden opgelost.  

Ontdek hoe we je podcast verfijnen door ruis te verwijderen en geluidseffecten toe te voegen tijdens het montageproces.

 Na de opnames gaat Audiopodcast aan de slag met de montage. De gesprekken worden ontdaan van hinderlijke ruis, gesmak en waar mogelijk ‘eehhh-tjes’. Ook voegen we vormgeving toe. Een muziekje, jingle of soundscape. Die kunnen gecomponeerd worden door één van onze componisten, maar we kunnen ook kiezen voor een goedkopere variant: generieke stockmuziek. Tijdens de montage kunnen we in overleg met de klant ook schuiven met scènes. Soms is een chronologische vertelling handig, maar vaak is het leuker om met de tijd te spelen en met blokken gesproken woord te schuiven. De montage is een arbeidsintensief proces waar meestal veel tijd in gaat zitten. Sommige klanten vinden het leuk om tijdens dit proces mee te luisteren en ook daar maken we graag tijd voor. Ook krijgt de klant de kans om mee te lezen door middel van onze transcripties van de ruwe audio.  

Lees hoe we samen met jou de podcast corrigeren en finetunen om een hoogwaardige luisterervaring te bieden.

 Zodra wij denken dat de podcast inhoudelijk goed in elkaar zit en de montage geen hinderlijke geluidjes meer bevat is het tijd voor de correctieronde. De klant krijgt nu de montage toegestuurd en kan ernaar gaan luisteren. Op basis daarvan volgen vaak nog een aantal wijzigingen. Zo kunnen er nog stukken worden verwijderd of worden toegevoegd, of schuiven we bepaalde scènes toch nog naar voren of naar achteren. Vaak komen hier ook nog opmerkingen over het volume van het geluid, hoewel we alles wel al redelijk op het juiste geluidsniveau hebben gemonteerd, valt hier nog veel aan te verbeteren. Maar aangezien dat een specialisme is, doen we dat pas in de laatste fase voor publicatie. Dat is het meest efficiënt. Die fase noemen we de nabewerking. 

Ontdek hoe onze professionele nabewerking het geluid van je podcast optimaliseert voor een kristalheldere kwaliteit.

 De nabewerking van een podcast besteden Matthijs en ik meestal uit aan een van de professionals in ons netwerk. Tijdens dit proces worden alle geluidsniveau’s gelijk getrokken en wordt het geluid van de podcast geoptimaliseerd. Het is een proces dat vrij snel verloopt. Per aflevering van 30 minuten, kan je rekening houden met een nabewerkingstijd van 2 uur. 

Leer hoe je je podcast effectief kunt publiceren, inclusief het maken van een aantrekkelijke beschrijving en het gebruik van zoekmachinevriendelijke links.

 In principe is de podcast nu klaar voor publicatie. De publicatie kan je zelf doen maar is ook iets wat we bij Audiopodcast graag uit handen nemen. We zorgen voor een zogenaamde ‘tegel’, dat is een plaatje waaraan de podcast herkend wordt. Ook is het belangrijk dat er een goede omschrijving staat van de serie en de verschillende afleveringen. Denk eraan dat bij deze tekst ook links kunnen staan, zoals een verwijzing naar de achtergrond van de gasten of onderwerpen die tijdens de podcast aan de orde zijn gekomen. Dat is niet alleen prettig voor toekomstige luisteraars, ook worden deze teksten geïndexeerd door zoekmachines. Dat betekent gratis reclame en voorsprong op de concurrent. Wij adviseren klanten om de podcast te hosten bij het Nederlandse bedrijf Springcast. Door de podcast daar te plaatsen wordt hij automatisch doorgeplaatst naar belangrijke podcast platforms zoals Spotify, Apple Podcast en Google Podcast. Ook dit kunnen wij uit handen nemen.  

Ontdek strategieën om je podcast te promoten en een breder publiek te bereiken, inclusief tips voor sociale media en planning.

 Je podcast is nu klaar en het verhaal is gepubliceerd. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen er ook naar gaan luisteren? Daarvoor is het belangrijk om goed na te denken over de verspreiding. Bij Audiopodcast hebben we geleerd dat dat niet vanzelf gaat maar dat je er als maker en/of opdrachtgever veel aan kan doen. Dat doe je door goed af te spreken wanneer je publiceert. Misschien is er een nieuwshaakje of actuele aanleiding waar je de podcast aan kan doen refereren. Ook is het handig om tijdens de productie van de podcast alvast te kijken hoe ‘sociaal’ je als organisatie bent. Hoeveel volgers heb je op sociale media als Instagram en Linkedin? Weten de collega’s dat de podcast eraan komt? Door dit goed te coördineren zorg je voor een optimale verspreiding van je podcast. Ook hierbij denken Matthijs en ik graag mee, want voor ons is het ook van het grootste belang dat het product waar we met ziel en zaligheid aan hebben gewerkt door zoveel mensen binnen de afgesproken doelgroep wordt beluisterd. 

Heb je na het lezen van dit artikel nog een vraag of wil je verder praten over de mogelijkheden van podcast voor jouw organisatie. Stuur dan een mail naar kick(@)audiopodcast.nl of matthijs(@)audiopodcast.nl  

We komen graag met je in contact! 

 

Â