Welke verhalen zijn geschikt voor een podcast?

In principe zijn alle verhalen geschikt voor een podcast. Van een spannende persoonlijke geschiedenis tot een uitleg van het pensioenstelsel, alle onderwerpen zijn uitstekend in een podcastvorm te gieten. De luisteraar kiest voor jouw naam, merk of branche om bijgepraat te worden. De luisteraar wil op een persoonlijke manier op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws, trends en ontwikkelingen binnen jouw bedrijf, instelling of vakgebied. Het is een persoonlijk medium waarbij je de doelgroep direct kan benaderen. Hierbij zetten we een aantal mogelijke toepassingen op een rijtje.

· Nieuws Als aanvulling op bestaande kanalen, zoals persberichten en twitter biedt podcast de mogelijkheid hebben om persoonlijk en uitgebreid zaken toe te lichten. Denk aan: urgent en actueel nieuws dat zich ontwikkelt, zoals rampen, situaties in het buitenland of evenementen.

· Publiekscampagne met persoonlijke verhalen. Met daarbij een handelingsperspectief voor de luisteraar. Dat kan voor het grote publiek zijn, maar ook voor een afgebakende doelgroep.

· Werving en selectie, Denk aan een podcast om te vertellen over het werk(veld) om de luisteraar te bewegen te solliciteren! Een vacante functie krijgt een persoonlijk geluid. De sollicitant hoort wat het werk inhoudt.

· Interviews met directie, afdelingshoofden en/ of specialisten uit de uitvoeringsorganisatie. Denk aan onderwerpen als profilering, nieuw beleid, uitlichten van een werkveld of specialisme.

· Interne communicatie, denk aan onderwerpen als bedrijfscultuur, leiderschap, het delen van ervaringen, diversiteit, klantgericht werken of reorganisaties.

· Ronde tafel, het uitwisselen van ervaringen, expertise of het opdoen van inspiratie door een goed gesprek over een specifiek onderwerp. Bijvoorbeeld met een deskundige, inspirerende of juist creatieve outsider van de opdrachtgever. Vanzelfsprekend is een combinatie van bovenstaande altijd mogelijk want geen enkel verhaal is gelijk! Een belangrijk onderscheid in het genre is te vinden tussen de ‘verhalende podcast’ en de ‘kennispodcast’.

Kennis

Podcasts met kennis zijn bijvoorbeeld die van ‘De Dag’ van de NOS. Of het BNR’s Beleggerspanel. Dit zijn podcasts waarin bijvoorbeeld actualiteiten worden geduid of beleggingsnieuws wordt besproken. De luisteraars kiezen voor deze podcasts omdat ze mogelijk iets horen wat ze nog niet weten. Denk hierbij ook aan podcasts met langere interviews. Podcasts met kennis zijn dus bedoeld voor luisteraars die op zoek zijn naar verdieping en nieuwe inzichten, zonder afgeleid te worden door snelle soundbites, weer&verkeer of eindeloze reclameblokken gevuld met het laatste (vluchtige) nieuws.

Verhaal

Podcasts over verhalen zijn bijvoorbeeld ‘Man man man De Podcast’ of ‘Bob’. In deze podcasts zijn verhalen te horen, al dan niet fictief. De luisteraar zoekt vermaak en bijzondere verhalen. Podcasts in deze vorm varieren van een theatershow tot aan een artistiek luisterboek. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar boven al het eindproduct van een creatief proces.

De genres zoals hierboven beschreven kennen geen grenzen, maar houd altijd in je achterhoofd dat de luisteraar bediend wil worden. Weet dan ook dat je duidelijk moet maken waarom je een podcast maakt. Dit kan je aan het begin kort (!!!) vertellen. Beperk ‘ruis’ zoals lange introducties, slechte of harde muziekfragmenten, slechte montages etc. Het is niet in 3 regels uit te leggen hoe een podcast moet klinken bij een bepaald onderwerp. Dat is een vak, waarin wij graag onze expertise verder delen met betrekking op uw specifieke wensen.